SNIJER (Cutter)

Artikel is geschreven door Richard

Elfde hoofdman in de lijn van de wolfrijders. Levensgezel van Leetah, vader van Geelhaar (Suntop) en Amber (Ember). Zoon van Bereklauw (Bearclaw) en Vreugdeblad (Joyleaf).
Leeftijd: In de Nederlandstalige reeks ongeveer 500 jaar, sterfelijk.
Zielnaam: TAM
Snijer (Cutter) wordt al op zeer jonge leeftijd de elfde hoofdman van de wolfrijders na de dood van zijn vader, Bereklauw.

Al zou zijn naam je de verkeerde indruk kunnen geven vanwege zijn ongeëvenaarde kunsten met zijn zwaard, Nieuwe Maan (New Moon), is hij zeker geen harteloze moordenaar. Hij heeft zowel de humor en het sterke temperament meegekregen van zijn vader, maar wist zijn furie al snel te beheersen door het geduld en de wijze bijstand van zijn moeder Vreugdeblad.
Als we Snijer voor het eerst ontmoeten is hij bijna niet te vergelijken met zijn zachtaardige voorouders, de allerhoogsten, maar een ruwe heet gebakerde elf, het product van generaties van wolfrijders in de strijd om te overleven.
Snijer heeft zijn stamleden, waarvan sommige honderden jaren ouder zijn dan hijzelf, altijd met een zachte maar ook stevige hand geleid. Zijn uitstraling en voorkomen zijn gemarkeerd door een serie van ongewone gebeurtenissen. Zelf beschrijft hij zich als de hoofdman van veranderingen. Ooit heeft hij eens tegen Rayek gezegd dat de wolfrijders uit hun bos gebrand zijn, opgejaagd zijn, gevangen genomen, vermoord, gemarteld, er tegen ze gelogen is, alles behalve gekookt te zijn geweest in visolie.
Zijn gave is om van het ene op het andere moment van richting te veranderen maar dat doet hij niet zomaar. Sterk gelovend in zijn eigen regels zal hij zonder twijfel zelfs zijn strengste regels links moeten laten leggen als het om de gezondheid en welzijn van zijn stam gaat. Hemelwijs, Snijers beste vriend, gelooft dat de eigenschappen die Snijer apart zet van alle eerdere stamhoofden, niet alleen zijn fantasie is maar ook de kracht om veranderingen te accepteren en ze te gebruiken in zijn voordeel. Het was dan ook de acceptatie van veranderingen die er voor zorgde dat Snijer zijn stam dwars door de dorre vlakte moest leiden nadat de mensen de borg van de wolfrijders hadden vernietigd.
Vluchtend door de woestijn was het meer geluk dan wijsheid die de wolfrijders naar het dorp Zorgeloos bracht, waar ze tot hun grote verbazing andere elfen vonden. Donkerder getint en een compleet andere levensstijl maar het waren zonder enige twijfel elfen. Deze ontdekking bracht ook nog wat ander nieuws bij ons jonge stamhoofd; erkenning, (de genetische zekerheid op superieur nageslacht) toen hij Leetah de zachtaardige heler van het dorp ontmoette tijdens een aanval op het dorp voor voedsel en water.

De voortdurende strijd tussen Snijer en Rayek, de hoofdjager van het zonnevolk en één van de weinige magie gebruikers, om de hand van Leetah, werd gewonnen door Snijer in een beproeving van de hand, hoofd en hart. Uiteindelijk won Snijer ook het begrip van Leetah dat erkenning iets is wat geen elf kan ontkennen. Zes jaar van vrede waren het gevolg voor de jonge wolfrijdershoofdman en zijn stam in de compleet andere levensstijl van het Zonnevolk. Hij ontdekte ook de wonderen van het samenzijn met zijn levensgezel Leetah, en van het vader zijn van zijn twee kleintjes, de tweeling Geelhaar en Amber.

De komst van de mens bij Zorgeloos was het begin van de originele quest. De mensen geloofden dat de elfen niet op de wereld van twee manen thuis hoorden.
Ook Snijer wilde weten waarom de elfen zoveel hadden geleden, waarom deze wereld ze nooit echt verwelkomt had. En dan was er nog het mysterie van de allerhoogsten, waar kwamen hun voorouders vandaan? Zijn ze allemaal gestorven?
Dat Snijer het zonnevolk gevonden had betekende dat er nog meer elfen waren om te vinden? Snijer begreep dat vechten met de mens voor een plek om te leven niet te voorkomen was, maar als dat zo zou zijn dan zouden alle kinderen van de allerhoogsten bij elkaar gebracht moeten worden om een betere kans te maken.
Alhoewel Snijer gebroken werd door de ongelooflijke behoefte om bij Leetah en zijn kinderen te blijven besloot hij toch om het zonnevolk te verlaten op zoek naar de antwoorden op zijn vragen.

Elfquest character Cutter
Snijers leven was een serie van scheidingen en reünies en bijna allemaal traumatisch. De ergste en meest onverwachte kwam toen Rayek, als meester van het kristallen paleis, het paleis 10.000 jaar de toekomst in stuurde, Leetah, Hemelwijs en de tweeling met hem meenemend. Snijer spendeerde de volgende 500 jaar wachtend in ergernis op de terugkomst van Rayek. Hoe moeilijk het ook was het gevecht aan te gaan tegen zijn verdriet en het leiden van de wolfrijders, was er toch nog een kleine genoegdoening in het feit dat degene van wie hij zoveel hield werden beschermt door Hemelwijs hoever ze ook waren.
Vele anderen wolfrijders hebben geprobeerd het gat van het verlies van zijn familie op te vullen. Schemering en Roodlans deelden hun dagen met Snijer, hem uiteindelijk zowel comfort als de wil om te leven te geven. En Tyleet hielp hem de leegte op te vullen die zijn kinderen hadden achter gelaten.
Ten einde raad voor de wil om te blijven leven, om weer samen gebracht te worden met zijn familie besloot Snijer zich in te laten webben (de manier van de bewaarders om alles in goede staat te houden. Levende wezens vallen hierdoor in een soort van eeuwige slaap) wachtend op hun terugkeer. Dit was voor hem beter dan nog een dag langer te moeten leven zonder zijn familie. Zijn stam als altijd loyaal tegenover hun leider volgden hem in de eeuwige slaap, ook al was dat volgens de eeuwenoude regels niet "de weg". Zoals Sterkeboog toen zei, zou er geen ander stamhoofd zijn die dit zooitje ongeregeld bij elkaar had kunnen houden.

Lang nadat het paleis was teruggekeerd naar zijn tijd van vertrek en Snijer weer was herenigd was met zijn familie was de haat nog op zijn ergst tussen het hoofd van veranderingen en de meester van het paleis. Rayek's uitdaging met Snijer had qua heling van oude wonden nog een lange weg te gaan. Haakneus (koning der trollen) gaf zijn grotten graag ter beschikking om de haat tussen de twee voor eens en voor altijd te beëindigden in een gevecht, en maakte ook de regels;
Regel l. Geen magie verder mag alles.
Regel 2. Geen van de twee mag sterven om zijn eer te redden, beide moeten het gevecht overleven.
Regel 3. Degene die het eerst om heling roept is verliezer en één van de twee moet uiteindelijk om heling vragen.
Gedurende het gevecht maakte Snijer duidelijk wat Rayek had gedaan, hoe hij in feite zijn hele familie had vermoord. De wolfrijder kon dit verlies niet vergeten nog het gevoel van de tijd die aan hem voorbij was geslipt.
Terwijl Snijer de eigenschap behield voorbij het nu van de wolfgedachte te kijken om te zien wat mogelijk was was het vrijwel onmogelijk voor hem niet terug te kijken. Door de cruciale gewaarwording van vergane tijd en verlies te forceren op Rayek maakte dit hem vrijwel een mens. Hoewel Rayek enorme schade opliep weigerde hij een einde te maken aan het gevecht omdat Snijer nog niet genoeg had gehad, en niet zoals velen dachten omdat Rayek het wolfshoofd nog niet genoeg had geteisterd.
Maar Rayek wist dat Snijer zijn woede voor eens en voor altijd kwijt moest. Het was dan ook dan, dat Rayek stervend in de doodsgreep van Snijer hem bedankte voor het opvoeden van zijn dochter Venka. Snijer realiseerde zich dat de haat en nijd relatie tussen beiden eindelijk over was en riep de twee helers hen alle twee te helpen met het helen van hun wonden, hiermee het gevecht tot een einde brengend. Het stamhoofd van de wolfrijders en de meester van het paleis hadden eindelijk hun meningsverschillen uitgewerkt.
Jaren later toen Winnowill's diefstal van het paleis eindigde in het uit elkaar knallen van het paleis boven menselijk territorium was het de zekerheid van Snijer dat de weg van de wolfrijders werd bedreigd en stuurde daarom zijn dochter Amber en een deel van zijn stam op weg op zoek naar een nieuwe veilige borg.
Snijer leide de rest van de stam naar Grohmul Djun, de heerser van de mensen die de scherven van het uit elkaar gevallen paleis had gestolen. Snijers enige hoop voor een goede afloop van zijn nieuwe quest was in leven blijven zodat hij samen kon zijn met zijn levensgezellin en dat hij nog steeds een wolfrijder was. De prijs was hoog maar het lukte Snijer en zijn troep om de scherven terug te winnen en het paleis weer opnieuw op te bouwen en alle elfenstammen bij elkaar te brengen op de wereld van twee manen.

Snijer is nooit zonder zijn zwaard "Nieuwe Maan" die hij van Bereklauw kreeg vlak voor het oude stamhoofd stierf. Het is Snijer's meest geliefde bezit.
Toen de halftrol "Tweekant" Nieuwe Maan smeedde maakte hij een sleutel in het handvat. Deze maakte deel uit van zijn plan voor de originele elf/trol oorlog. Een klein wiggetje verborgen onder het bindingstouw van Nieuwe Maans handvat houdt de sleutel op zijn plek, als je het wiggetje weghaalt komt de sleutel te voorschijn en opent hij de deur naar Tweekant z'n schat (op maat gemaakte harnassen en wapens voor de elfen).

Elfquest character Cutter and Skywise

Snijers directe familie bestaat uit Leetah, zijn erkende levensgezel, zijn kinderen Geelhaar en Amber en Hemelwijs zijn vertrouwde broer in alles behalve hun bloed.
Hoewel Snijer eerder beschreven werd als wild, snel op de tenen getrapt en kunsteloos, heeft zijn leeftijd en de invloed van Leetah hem dat leren controleren.
Sinds de dood van Bereklauw heeft Snijer zijn lange haar in een hoge staart zitten hiermee aangevend dat hij stamhoofd is van de wolfrijders.
Gezichtshaar ontwikkeld zich meestal bij de mannelijke wolfrijders rond de leeftijd van 500 jaar, dit heeft Snijers uiterlijk een stuk volwassener gemaakt al wachtend op de terugkeer van het paleis. Zijn ogen zijn juweel blauw en Snijers kleding is meestal goudkleurig, beige en bruin, vaak gecombineerd met een vest van bont en een geel lendendoek.
Toen Snijer opnieuw de "dorre vlakte" doorkruiste droeg hij een shirt met lange mouwen en een capuchon om hem te beschermen tegen de elementen van de vlakte, in de capuchon zaten vier gaten die de weg vrij maakten voor zijn oren.
Snijer draagt ook een gouden band om zijn linkerarm gedecoreerd met twee rode veren en een simpele gouden halsband om zijn nek.

 

 

Elfquest character Cutter and family
 

www.elfquest.be

all Elfquest characters, stories, logos, situations and their distinctive likenesses are copyright and trademark by WaRP Graphics - Worldwide